Revista Entreacte, núm. 143, gener 2007
L’altre dia, un bon amic i millor autor es planyia sobre la injustícia del nostre sistema teatral i, en especial, dels nostres teatres públics. Aquest dramaturg no podia comprendre de cap manera com, a diferència del que passa a països com Anglaterra, Alemanya o fins i tot Itàlia, els nostres teatres públics, pagats amb el diner de tothom, no treuen públiques convocatòries laborals com la resta d’institucions públiques. A fora, no tan sols els llocs de treball menys importants o intermedis surten a concurs públic, fins i tot es convoquen per a les direccions artístiques de grans teatres i festivals. Aquest autor, com tants d’altres, un dia innocentment va pensar en fer cap al TNC per informar-se de les dades i les dates per presentar-se a la propera convocatòria del T6, l’elecció de 6 autors residents que hauran d’escriure dues obres que s’estrenaran una al TNC i l’altra a una sala alternativa. La resposta que li donaren no fou cap altra que havia de parlar amb un senyor del TNC i deixar-li una mostra de les seves obres i prou. Ell insistí en que volia saber la data de la convocatòria i la resposta va ser: “no n’hi ha cap, de convocatòria!”. Certament no n’hi ha: és una comissió mixta entre membres del TNC i de les sales alternatives la que decideix a dit qui formarà part del nou T6 segons els seus propis criteris, idees, amics i coneguts. El problema radica, però, en què el T6 es paga amb diners públics i no hi poden accedir lliurement els autors “d’a peu” perquè no hi ha el més mínim criteri ni de democràcia ni de transparència al no existir cap mena de concurs públic; i mentre, la majoria dels autors “oficials” i els “oficialistes” (segons el casos coincideix) campen lliurement pels escenaris catalans rient-se de les dificultats d’altres autors per poder mostrar la seva obra i posar-la a l’abast del públic perquè sigui aquest qui la valori i no una sèrie de “capelletes” que ens fan riure dels hermètics compartiments estancs que diferenciaven les capes socials prèvies a la Revolució Francesa. És el públic qui ha de jutjar l’obra dels creadors, mai els totpoderosos programadors, perquè sinó correm el risc del manierisme i d’occir així la creativitat del nostre teatre. A El Mariner, de Fernando Pessoa, la primera vetlladora demanava a la segona “Perquè morim?” i aquesta li responia “Tal vegada perquè no se somnia prou”. I es que el teatre català ha perdut tristament la seva facultat de somniar segurament perquè les grans “estrelles” no ens deixen veure la volta infinita.
martes, 30 de octubre de 2007
DEJECCIONS I DECEPCIONS
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario